Metroen graves ned ved Ny Ellebjerg
Metroselskabets ejere, Københavns Kommune, staten og Frederiksberg Kommune, er blevet enige om, at den fremtidige metrostation ved Ny Ellebjerg bliver en underjordisk station – og ikke som hidtil planlagt en station i terræn.
Ny Ellebjerg er endestation for den fremtidige metro til Sydhavnen, og skal også i fremtiden være Københavns nye trafikknudepunkt, der kan aflaste Københavns Hovedbanegård. Lokaludvalget har længe arbejdet på, at der bliver iværksat en sammenhængende løsning for stationen, som i dag fremstår som en labyrint med vanskelige og uoverskuelige omstigningsmuligheder og perronadgange.
Udvalget har med hovedrysten set på, at de mange projekter på stationen ikke blev tænkt sammen. En metrostation i terræn ville have givet endnu en knopskydning omkring stationen. Det er derfor meget glædeligt, at der nu er fundet penge til at lave en ordentlig løsning.
Dyrt at gå i jorden
Prisen på 615 millioner kroner har hidtil været en hindring, men nu er der fundet en model, hvor både staten og Københavns kommune stiller grunde til rådighed, og hvor de to ejerkommuner skyder penge i projektet. I den nye aftale skyder København og Frederiksberg hver 150 mio. kr. i anlægget. Københavns bidrag består af en byggegrund til 100 mio. kr. og et direkte tilskud på 50 mio. kr. Staten bidrager med en byggegrund, som Metroselskabet har værdisat til 120 mio. kr.
Funktionsanalyse af stationen
I juni holdt lokaludvalget et offentligt møde, på baggrund af en samlet analyse af stationen, som lokaludvalget havde fået udarbejdet af arkitektfirmaet Gottlieb Paludan. Analysen tager udgangspunkt i to mulige placeringer af endestationen for Sydhavnsmetroen: En overjordisk og en underjordisk. For hver af placeringerne er der foreslået en sammenhængende løsning, der kan gøre stationen overskuelig, tilgængelig og tryg.
Analysen anbefaler ikke entydigt den ene løsning frem for den anden. Men den fremhæver, at den underjordiske løsning giver langt de bedste muligheder for at skabe en station, der fremstår sammenhængende og logisk for passagererne, der skal skifte mellem linjerne.
Der var også bred enighed på mødet om, at en samlet løsning for stationen er nødvendig, hvis den skal komme til at fungere som et trafikknudepunkt.
Håber på en sammenhængende løsning
Det er derfor glædeligt, at parterne nu, som foreslået, har sat sig sammen og fundet en løsning på økonomien. Lokaludvalget håber, at der også bliver set på, hvordan stationen kan blive til en logisk, sammenhængende helhed, og stiller sig gerne til rådighed med de erfaringer, som er indsamlet gennem udvalgets arbejde.
Fakta om aftalen om Ny Ellebjerg
- Metroen til Sydhavn skal efter planen til at stå klar i 2023
- Sydhavnslinjen kommer til at bestå af fem underjordiske stationer fra Fisketorvet til Ny Ellebjerg. De fem stationer bliver en del af en ny metrolinje, der via stationer i Indre by på den kommende Metro Cityringen ender i Nordhavn, hvortil der lige nu er ved at blive boret en metrotunnel.
- Det koster ca. 615 mio. kr. at anlægge Ny Ellebjerg station under jorden.
- I den nye aftale skyder København og Frederiksberg hver 150 mio. kr. i anlægget. Københavns bidrag består af en byggegrund til 100 mio. kr. og et direkte tilskud på 50 mio. kr.
- Staten bidrager med en byggegrund, som Metroselskabet har værdisat til 120 mio. kr. Hvis denne værdi ikke kan realiseres, er det aftalt, at beløbet dækkes indenfor Metroselskabets langtidsbudget
- Staten ejer 41,7 pct. af Metroselskabet, mens Frederiksberg ejer 8,3 pct. og Københavns Kommune ejer 50 pct.
Skriv en kommentar
Vil du deltage i diskussionen?Du er velkommen til at deltage her!