Arbejdet på cykelbroen over Folehaven starter efter påske
Lige efter påske går Teknik- og Miljøforvaltningen i gang med at anlægge gang- og cykelbroen over Holbækmotorvejen, som vi har glædet os til så længe!
Siden 2012 har vi arbejdet for den vigtige, sikre forbindelse for fodgængere og cyklister over krydset ved Holbækmotorvejen. Broens skæbne har et par gange hængt i en tynd tråd, men nu er det ganske vist:
Arbejdet på broen begynder efter påske, og fra starten af 2020 får de 4.000 cyklister og fodgængere, der dagligt krydser Folehaven ved Holbækmotorvejen, en meget tryggere og sikrere forbindelse.
Forbinder Vigerslevparken
Valbys nye bro bliver 135 meter lang og 5,5 meter bred. Den forbinder de to dele af Vigerslevparken med en dobbeltrettet cykelsti mellem Vigerslevvej og Sønderkær
Broen er tegnet af Dissing+Weitling architecture, som også står bag cykel- og gangbroen Åbuen på Åboulevarden.
Folehaven lukkes for cyklister og fodgængere
Forvaltningen oplyser at der i hele anlægsperioden vil være lukket for trafik for cyklister og fodgængere langs Folehaven på strækning mellem Vigerslevvej og Sønderkær. Cykel- og fodgængertrafikken ledes i stedet gennem Vigerslevparken.
Biltrafikken vil kun blive påvirket i omkring et døgn, fortrinsvis om natten, når selve broen skal monteres i november-december 2019.
70 nye træer i Vigerslevparken
For at skabe plads til den nye bro skal der fældes op til seks træer.
Til gengæld plantes der 70 nye træer i parken, som vil være en blanding af eg, løn, bøg, valnød, el og røn.
Broen har været på vej siden 2012
Idéen om en bro over Folehaven ved Holbækmotorvejen så dagens lys i forbindelse med vores bydelsplan fra 2012.
Ideen opstod hos daværende næstformand, nuværende formand for lokaludvalget Michael Fjeldsøe, der så, at de ændrede terrænforhold på Lerknolden som overdækningen af Ringstedbanen medførte, var en oplagt rampe for en cykel- og gang bro, der kunne binde Vigerslevparken sammen.
Den idé greb Københavns Kommune, og i 2012 blev der afsat penge til broen på kommunens budget.
Siden har projektet ventet på, at BaneDanmark skulle afslutte overdækningen af Ringstedbanen.
I 2016 viste det sig, at bro-projektet var underbudgetteret, og projektet var derfor i fare for at blive annulleret. Men en hurtig indsats fra lokaludvalgets medlemmer fik afværget det:
Nu glæder vi os bare til første cykeltur over den nye port til Valby og København!
Vil du se flere nyheder som denne? Så skriv dig op til vores nyhedsbrev, der udkommer to gange om måneden med masser af nyt om Valbys udvikling:
Kunne I ikke lige lægge et kort ved? 😉
https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc/a485f8dc-63d3-4cd4-a167-8041ee8059fd/036626bc-310f-4c3d-add1-60212fd5420a/Attachments/12429917-13392863-1.PDF
I skriver, der lukkes for cyklister langs Folehaven mellem Vigerslevvej og Sønderkær. Nu bor jeg på en sidevej til Sønderkær og cykler til og fra Amager ad forskellige ruter, men ikke en der naturligt vil føre mig op på cykelbroen. Dvs. Hvis jeres melding holder stik, så betyder det jeg skal køre en omvej for at komme hjem de dage, hvor jeg kommer ad Folehaven fra Gl. Køge Landevejskrydset?
Pyt. Ved nærlæsning er det kun i anlægsperioden. Det går jo nok.. ?
Hej Rikke,
Undskyld vi var langsomme. Godt at du selv fandt svaret!
Katrine
skiltene ves Folehaven fortæller at broen er færdig til april. Har I en tidsplan liggende for hele processen som nysgerrige som mig kan følge?
Hej Filip.
Vi hører lige om de har en liggende i forvaltningen 🙂
Mvh Katrine, sekretariatet
Hej Filip,
Vi har fået en tidsplan fra forvaltningen, der lyder sådan her:
“Vi har en tidsplan der pt. estimerer, at selve broen/konstruktionen etableres i december 2019. Områderne på begge sider af Folehaven færdiggøres snarest derefter således at vi er færdige senest i marts 2020. Vi vil bestræbe os på at den dobbeltrettede cykelsti gennem parken færdiggøres så hurtigt som muligt efter broens montering.”
Mvh Katrine, sekretariatet
Nå ja, okay.
Jeg tænkte der lå en mere skarp en.
Skide være med det. Jeg glæder mig vildt meget og håber på jeg kan blive den første til at løbe over den. Tak for det! 🙂
Bliver vejen fra krydset Vigerslevvej/Vigerslev Allé mod Folehaven så udbygget med flere spor?
Jeg bor på Vigerslevvej lige syd for motorvejen… Som det ser ud for mig kommer jeg til at skulle gå og cykle en stor omvej for at kunne komme over motorvejen og fx op til Netto. Det er da ikke særlig fedt. Hvorfor er der ikke tænkt på dem der faktisk bor ved broen?
Det ligner ikke engang at jeg kan komme ind i parken, fordi der kommer de der kæmpe høje hvor broen skal være på?
Jeg kører desuden mod Sydhavn og hjem igen på cykel hver dag via Folehaven, men kan jeg ikke længere komme helt hjem den vej eller hvad? Hvis i lukker for at man kan krydse som fodgænger og cyklist så skal jeg til at køre flere kilometer omvej for at komme hjem hver dag.
Det er utroligt upraktisk at I ikke har lavet et kort over hvilke ruter man så kan tage for at komme over til Sønderkærvej nu alt jo er afspærret.