Vigtig smutvej fra Valby til Sydhavnen bliver til cykelgade
Teknik- og Miljøudvalget har besluttet, at det sydlige stykke af Trekronergade mellem Carl Jacobsens Vej og Strømmen skal ændre status til cykelgade med en maksimal hastighed på 30 km/t.
Ændringen skal ske i forbindelse med helhedsgenopretningen af Carl Jacobsens Vej i 2024.
Vejen fungerer i dag især som adgangsvej til Sydhavnen og særligt idrætsfaciliteterne omkring Valbyparken for bløde trafikanter.
På en cykelgade skal trafikken afvikles med særligt hensyn til cyklister, med en anbefalet hastighedsgrænse på 30 km/t. Der nedlægges i alt 11 bilparkeringspladser i forbindelse med helhedsgenopretningen.
Også strækningen nord for Carl Jacobsens Vej (fra Bryggerigade til Carl Jacobsens Vej) ændrer status til cykelgade, da der er langt flere cyklister end bilister.
Beslutningen er forhåndsgodkendt af politiet, og blev endeligt vedtaget på Teknik- og Miljøudvalgets møde den 29. januar:
Forbedringer i infrastrukturen
Helhedsgenopretningen betyder, at Trekronergade bliver opdateret til nutidige standarder.
Dette inkluderer etablering af fortov på begge sider af gaden med en minimumsbredde på 2 meter, hvilket vil forbedre sikkerheden for fodgængere betydeligt.
Parkeringsændringer
Skråparkeringspladser på det sydlige stykke af Trekronergade omdannes til længdeparkeringspladser, hvilket resulterer i en reduktion af antallet af bilparkeringspladser fra 44 til 33.
Forvaltningen vurderer ikke at der er andre løsninger, når der skal skabes plads til etablering af fortov i begge sider.
Hvad betyder dette for dig?
Helhedsgenopretningen vil gøre Trekronergade til et mere sikkert og behageligt sted for cyklister og fodgængere, hvilket er særligt vigtigt i betragtning af de mange daginstitutioner og skoler i området.
Forvaltningen vurderer, at denne løsning er den mest trafiksikre, taget det stigende antal cyklister og fodgængere i betragtning.
Det øvrige Trekronergade står også overfor en forvandling i 2024, der både inkluderer skybrudssikring, sikker skolevejsprojekt og helhedsgenopretning. Det kan du læse mere om her:
Det kunne have været fint at tage tunnelen med i samme omgang. Det kan godt lade sig gøre at cykle under banen – men man føler sig ikke ligefrem velkommen. Det ligner ikke en verdensberømt cykelby! Eller bare en “vigtig smutvej”. Hverken sikker eller behagelig.
Det værste er de idiotiske barrierer og stolperne. Hvis man bare udskiftede dem med tre vippepullerter i hver ende, placeret med den rigtige afstand, ville der blive så god plads, at to hurtige ladcykler og to barnevogne kunne passere hinanden samtidig på en sikker måde. Det kunne gøres på nogen få dage.
(En vippepullert er en metalstolpe, der kan lægges ned af fx udrykningskøretøjer.)
En egentlig renovering med bedre vejbelægning og belysning, og fx et loft i lyse farver, kunne gøre det endnu bedre. Og det behøver ikke vente på de store projekter på sydsiden af banen.
Er Valby en børnevenlig cykelby? Ikke helt. Endnu.
Jeg er rørende enig.
Derudover skulle man fjerne den tåbelige cykelchikane på Hønsebroen, gøre Molbechsvej til cykelgade, gøre det kæmpestore kryds på Vigerslev Allé mindre, med tydelige blå cykelfelter lave en samlet helhedsorienteret løsning for cyklister.
I den sydlige ende skulle man som nævnt ovenfor, gøre den væmmelige lusede tunnel under toget mere imødekommende for cykler, fjerne de idiotiske cykelchikaner, lave Strømmen til cykelgade da der alligevel stort set ingen trafik er på den, indsnævre krydset over Ellebjergvej for biler med tydelige blå cykelfelter, lave første stykke af Spontinisvej til cykelgade eller i det mindste give den cykelstier, og lave Julius Andersens Vej til cykelgade.