Velbesøgt borgermøde om Sydhavnsmetroen
Mandag aften samledes over 200 mennesker på Aalborg Universitet for at høre Metroselskabet og Økonomiforvaltningen fortælle om planerne for Sydhavnsmetroen, der skal stå færdig i 2023. Lokaludvalget var med, og satte endnu engang fokus på, at endestationen på Ny Ellebjerg station bør graves ned, for at sikre en sammenhængende og velfungerende station.
Ingvar Sejr Hansen, planchef i Københavns Kommune, indledte mødet med at fortælle om kommuneplan ’15. Her beskrives hvordan København får plads til de 100.000 nye københavnere, der kommer til over de næste 12 år, uden at miste Københavns særlige kvaliteter.
Herefter præsenterede Metroselskabet miljøvurderingen for byggeriet af Sydhavnsmetroen. Miljøvurderingen er en redegørelse for projektets påvirkning på omgivelserne i både anlæg og drift.
Læs VVM redegørelsen om Metro til Sydhavnen
Københavns Kommune har vurderet, at der ikke er påvirkninger på miljøet, der er så væsentlige, at projektet ikke bør gennemføres.
Ny Ellebjerg station
Michael Fjeldsøe fremlagde Valby Lokaludvalgs synspunkter til VVM redegørelsen, som koncentrerer sig om Ny Ellebjerg station. Valby Lokaludvalg ønsker fortsat, at metroen skal have endestation på en nedgravet perron på nordsiden af stationen. Det er en fremtidssikret løsning, som senere kan kobles på en letbane til Hvidovre, og det skaber muligheden for at gøre Ny Ellebjerg st. til en mere sammenhængende og velfungerende station.
Ny Ellebjerg st. er ved at blive kørt i stilling som Københavns nye trafikale knudepunkt, som skal aflaste Hovedbanegården. Her krydser S-tog, Ringstedbanen, Øresundstogene og senere Metroen. Men hvis stationen bliver mere og mere labyrintisk, og det ikke er til at skifte mellem de forskellige linjer, der samles på Ny Ellebjerg, kan det aldrig blive en velfungerende station.
Livlig debat ved cafébordene
Efter oplæg fordelte borgermødets deltagere sig om caféborde, hvor de kunne stille spørgsmål direkte til Metroselskabets repræsentanter. Ved Ny Ellebjerg bordet koncentrerede snakken sig om de to mulige placeringer for metrostationen.
Repræsentanter fra Frederiksberg Kommune kunne fortælle, at de på et byrådsmøde samme aften godkendte et forslag om at støtte den nedgravede placeringen af metrostationen på nordsiden, da metrolinjen dermed i fremtiden kan fortsættes igennem Frederiksberg og til Bispebjerg st.
Beboere i bebyggelsen Ellebo argumenterede også for den nedgravede løsning, da de ellers vil blive meget generede af metrobyggeriet. Vælges den overjordiske løsning, skal der nemlig bygges et modtagekammer lige foran bebyggelsen, som i anlæg næsten svarer til at bygge en hel station.
Opfordring til Københavns Kommune
Aftenen sluttede med opsamling på cafeerne, og en opfordring fra Valby Lokaludvalg til Københavns Kommune om at stille sig i spidsen for at samle alle med interesse i Ny Ellebjerg om at skabe en samlet og fremtidssikret løsning for Ny Ellebjerg st.
Hent alle slides fra borgermødet her
Høringssvar til VVM redegørelsen om Metro til Sydhavnen indsendes til Bliv Hørt inden den 18. oktober.