Velbesøgt borgermøde om ny metro
Mange spørgsmål men kun få svar.
Hvor skal stationerne ligge, hvordan skal stationsforpladserne indrettes, skal metroen køre over eller under jorden, hvorfor er det netop den foreslåede linjeføring, der er den bedste, hvordan kan man skåne Mozarts Plads mest muligt og hvilken løsning sikrer optimal sammenkobling til trafikknudepunktet på Ny Ellebjerg Station?Ovennævnte var bare nogle af de mange spørgsmål der blev stillet, da borgere, lokaludvalg, Københavns Kommune og Metroselskabet onsdag d. 28. november i Karens Minde Kulturhus satte hinanden stævne for at tage hul på debatten om den foreslåede metroforbindelse til Ny Ellebjerg Station via Fisketorvet, Enghave Brygge, Teglholmen, Sluseholmen og Mozarts Plads. Endegyldige svar var der ikke mange af – faktisk er det eneste der synes sikkert, at metroen – hvis den overhovedet bliver politisk besluttet – skal have et stop på Fisketorvet og endestation på Ny Ellebjerg Station. Og at der derimellem skal være X antal stationer. Men hvor de præcis skal ligge, og hvordan de skal se ud er endnu et åbent spørgsmål. Det er også uklart hvorvidt der bliver tale om en højbane eller en linjeføring i tunnel. Projektets endelige udformning kommer således til at afhænge af den borgerdialog, der blev skudt igang ved det netop afholdte møde, samt de nærmere tekniske undersøgelser – og i sidste ende – den endelige politiske vedtagelse, der tidligst forventes at finde sted næste sommer.
Både Københavns Kommune og Metroselskabet lagde ikke skjul på, at det for dem var temmelig uvant at gå ud i en borgerdialogproces omkring den kommende metro så tidligt i processen. Formålet med den tidlige dialog – der vil vare ved helt til den endelige metro står færdigbygget – er netop at sikre en proces hvor lokalsamfundene inddrages i at finde de bedst mulige løsninger inden for de tekniske og økonomiske rammer, der er til rådighed. Både Valby og Kgs. Enghave Lokaludvalg kvitterede da også for invitationen til dialog, ligesom de fremmødte borgere alt i alt var meget positive overfor både forslag og invitationen til dialog på et så tidligt tidspunkt. De største bekymringer på mødet handlede om udformningen af stationen på Mozarts Plads – den helt centrale plads, i det gamle Sydhavnen. Men både Københavns Kommune og Metroselskabet viste stor forståelse for pladsens centrale betydning og understregede en klar vilje til at finde løsninger, der værner om pladsens grønne islæt og i mindst mulig grad indskrænker dens anvendelsesmuligheder. Dog var repræsentanten for Metroselskabet helt klar i mælet da han understregede, at Mozarts Plads uundgåeligt vil blive hårdt ramt i anlægsperioden, men at det er prisen, der må betales hvis ønsket om en metro skal gå i opfyldelse. Og undvære en station på Mozarts Plads var der trods alt ingen der argumenterede for.
Lokaludvalgene i Valby og Kgs. Enghave vil over de næste måneder være i tæt dialog med Københavns Kommune omkring planerne for den kommende metro. I den forbindelse vil Valby Lokaludvalg have særligt fokus på den fremtidige udvikling af Ny Ellebjerg Station herunder sammenkoblingen mellem den kommende metroforbindelse og de eksisterende baneforbindelser og byudviklingen i nærheden af stationen. Kgs. Enghave Lokaludvalg vil have særligt fokus på placering og udformning af de forskellige metrostop i bydelen samt de trafikale udfordringer i forbindelse med byggefasen.