Udskyd omlægningen af linje 1A
I et brev til Københavns Kommune og Movia beder vi om, at omlægningen af linje 1A udskydes indtil Vigerslevvej er blevet mere fremkommelig, og Ny Ellebjerg station reelt har funktion af trafikknudepunkt.
I forbindelse med åbningen af Metro-cityringen har Københavns Kommune og Movia besluttet, at linje 1A omlægges, så den i stedet for at betjene Vigerslev Allé mellem Toftegårds Plads og Vigerslevvej kører ad Gl. Køge Landevej, Folehaven og Vigerslevvej.
Vi beder nu, i et brev der blev vedtaget på seneste møde i lokaludvalget, om at udskyde omlægningen at to tungtvejende grunde:
- Vigerslevvej kan ikke kapere den øgede bustrafik
- Ny Ellebjerg station har endnu ikke behov for den massive A-busbetjening
Vigerslevvej er en flaskehals
Vigerslevvej mellem Folehaven og Vigerslev Allé er en flaskehals, der mange timer om dagen er blokeret af tæt trafik.
Når bus 1A i retning mod Hvidovre fremover skal dreje til venstre fra Vigerslevvej, er der ingen svingbane, og de mange busser vil kun forringe fremkommeligheden yderligere.
Vi ser derfor et stort behov for, at man inden en omlægning gennemfører et projekt for at gøre Vigerslevvej mere fremkommelig på denne strækning, da de mange nye busser ellers vil ende med at sidde fast i trafikken.
Ny Ellebjerg station er endnu langt fra at være et trafikknudepunkt
Hovedformålet med at omlægge buslinje 1A til Gl. Køge Landevej og Folehaven er ønsket om at betjene den kommende landsdækkende knudepunktstation Ny Ellebjerg station.
Åbningen af Ringstedbanen er imidlertid ikke gennemført endnu, og efter åbningen vil der i en længere periode kun køre to tog i timen. Vi synes derfor det er ude af proportioner at betjene disse få tog med yderligere ca. otte A-busafgange i timen i hver retning.
Den væsentlige funktion med at betjene omstigning til Ring-S-banen, en mulighed der bruges af mange af linje 1A’s passagerer, er mindst lige så godt dækket ved omstigning på Vigerslev Allé Station.
Læs hele brevet, som sendes til Københavns Kommune og Movia, lige her:
Læs mere om vores mening om Nyt Bynet 2019 og konsekvenserne for Valby:
Busomlægningen forsinket på grund af forsinkelser på metrobyggeriet
Metroselskabet har netop meldt ud, at åbningen af Cityringen bliver to måneder forsinket, og nu forventes at åbne til september. Det betyder, at omlægningen af busserne bliver forsinket tilsvarende.
Cityringens præcise åbningsdato meldes ud i juni
Læs mere om forsinkelsen hos TV2 Lorry:
Og igen går det udover beboere på Folehaven og omgivelsen. Men det kender vi jo allerede. Man kunne jo også etablere en venstresvingsbane fra Vigerslevvej til Vigerslev Allé, hvis Cityringen alligevel først åbner i september. Jeg er desværre (igen) skuffet.