Busnet 19 Valby

Store ændringer af Valbys lokale busruter på vej

Når Københavns nye Metro Cityring åbner i 2019 betyder det en stor omlægning af busruter i hele København. Læs her hvilke lokale buslinjer, der kan blive ramt af ændringer. Lokaludvalget vedtager sit høringssvar til ændringerne den 13. februar.

Busserne omlægges for at sikre samspil

I juli 2019 åbner Metro Cityringen. Med Cityringen får borgerne i København og hele hovedstadsområdet i alt 17 nye metrostationer og dermed en markant forbedring af den kollektive transport.

Når Cityringen åbner, skal busserne tilpasses, så bus, tog og metro bindes sammen i ét sammenhængende kollektiv trafiknet. I 2016 behandlede lokaludvalget et forslag til omlægning af de strategiske linjer, altså A, C og S linjerne. Og nu har vi fået forslag til omlægning af de lokale, gule busser i høring.

Bydelskort Valby Nyt Bynet 2017

Disse busruter bliver berørt i Valby

Forslaget til lokalt busnet skal sikre, at der bliver lokal busdækning, hvor metro og strategiske buslinjer ikke er tilstrækkelige. De vedtagne ændinger til det strategiske net (A-busserne) og forslaget til de lokale linjer er beskrevet i høringsmaterialet Nyt Bynet 2019:

Vi har samlet en oversigt over ændringerne til de lokale busser herunder:

Linje 10: Brønshøj Torv – Rådhuspladsen

I Valby skal linje 10 fremover køre ad Vigerslevvej og Vigerslev Allé, og overtager en del af betjeningen fra den nuværende linje 1A på Vigerslev Allé mellem Vigerslevvej og Toftegårds Plads:

Nyt Bynet linje 10 Valby

Myldretid: 5 afgange/time. Dag: 4 afgange/time. Aften: 3 afgange/time

Linje 18: Emdrup Torv – Ørestads St./Lergravsparken St.

Linje 18 skal køre ad Toftegårds Allé, Vigerslev Allé og Sjælør Boulevard, og erstatter dermed den nuværende linje 4A på denne strækning. Mellem Valby St. og Nørrebro erstatter linje 18 den nuværende linje 8A.

Nyt Bynet linje 18 Valby

Afgange Emdrup Torv – Valby St.:
Myldretid: 6 afgange/time. Dag: 3 afgange/time. Aften: 3 afgange/time.
Afgange Valby St. – Bella Center St.:
Myldretid: 12 afgange/time. Dag: 9 afgange/time. Aften: 3 afgange/time.

Linje 21: Hellerup St. – Rødovre St.

Linje 21 kører uændret, og derfor som hidtil gennem Valby ad Ålholmvej og Roskildevej.

Nyt Bynet linje 21 Valby

Myldretid: 6 afgange/time. Dag: 6 afgange/time. Aften: 3 afgange/time.

Linje 22: Glostrup St. – Husum Torv

Linje 22 kører uændret, og derfor som hidtil gennem Valby ad Ålholmvej og Roskildevej.

Nyt Bynet linje 22 Valby

Myldretid: 3 afgange/time. Dag: 3 afgange/time. Aften: 2 afgange/time

Linje 23: Valby St. – Klampenborg St.

Linje 23 skal køre fra Valby St. ad Vigerslev Allé, Kulbanevej, Vigerslevvej, Gammel Køge Landevej og Ellebjergvej. Fra Valby St. til den sydlige ende af Vigerslevvej overtager linje 23 betjeningen fra linje 132, mens linjen på Ellebjergvej overtager betjeningen fra linje 10.

Myldretid: 2 afgange/time. Dag: 2 afgange/time. Aften: 2 afgange/time

Linje 26: Bellahøj – Sankt Annæ Plads

I Valby skal linje 26 som hidtil køre på Ålholmvej og Valby Langgade. Mod nord bliver der fremover mulighed for at komme til Vanløse og Bellahøj, og mod øst er der forbindelse til Frederiksberg og Indre By.

Nyt bynet linje 26 Valby

Myldretid: 4 afgange/time. Dag: 4 afgange/time. Aften: 3 afgange/time

Linje 132: Tingbjerg – Friheden St.

Linje 132 skal køre i udkanten af Valby ved Damhustorvet. Mod nord er der forbindelse til Husum og Ting-bjerg og mod syd til Hvidovre. Linjen vil fremover få endestation på Friheden St., og dermed ikke give forbindelse til Valby.

Nyt Bynet linje 132 Valby

Myldretid: 2 afgange/time. Dag: 2 afgange/time. Aften: 2 afgange/time

Linje 133: Valby St. – Åmarken St.

Linje 133s kører uændret fra Valby St. ad Vigerslev Allé, Retortvej og Folehaven mod Åmarken St. Fra Valby St. er der mulighed for at skifte til S-tog og regionaltog.

Nyt Bynet linje 133 Valby

Myldretid: 2 afgange/time. Dag: 2 afgange/time. Aften: 2 afgange/time

Lokaludvalget afleverer høringssvar i februar

Lokaludvalget skal behandle høringen og vedtage et høringssvar på udvalgets ordinære møde den 13. februar.

Udkast til høringssvaret vil være tilgængeligt på dagsordenen for mødet, og kan findes på Københavns Kommunes hjemmeside fra fredag den 9. februar:

Derefter skal Økonomiforvaltningen vurdere, om forslaget til lokalt busnet skal justeres. Det samlede busnet vil derefter blive indstillet til Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen, der skal behandle sagen i april. Ændringerne træder først i kraft i 2019.

Hvis du har kommentarer til lokaludvalgets behandling af sagen, kan du møde op til lokaludvalgets møde tirsdag den 13. februar kl. 18.30 til dagsordenspunktet Borgernes Tid. Det er på 5. sal i Valby Kulturhus. Meld gerne din ankomst i forvejen til sekretariatet:

34 svar
  1. Ellen Miriam Pedersen
    Ellen Miriam Pedersen siger:

    Fint klare kort, klarere end dem jeg for det meste ser, og betjeningen lader ikke til at blive væsentligt forringet; man skal bare vænne sig til at holde øje med de ny numre. Så er der lige om ens behov svarer til de ny tilstande, og om hyppigheden lever op til den klare hensigt …

    Svar
  2. Dorte
    Dorte siger:

    Skal jeg forstå det sådan, at linje 10 ikke kommer til at køre i Folehaven mere, men at det fremover bliver linje 1A?

    Svar
  3. Inga Døy
    Inga Døy siger:

    Hej, vil vi ikke mere have en forbindelse med 4 A ad Sjælør Boulevard til Sjælør St., hvor vi tager Køgetoget? vi tager også tit 4A til Røde Mellemvej, det er jo en hurtig forbindelse, ligeledes bruger vi 4 A til Bella Centret, hvor der så er Metro til bl.a Christianshavn, så håber ikke den rute bliver nedlagt. Med venlig hilsen Inga Døy, Kjeldsgårdsvej 44, 2500 Valby

    Svar
    • Dorthe dse@okf.kk.dk
      Dorthe dse@okf.kk.dk siger:

      Det er rigtigt, at 4A ikke længere vil køre ad Sjælør Boulevard. Der vil køre linje 18, som man også vil kunne tage til Sjælør Station, Bella Center St. og Røde Mellemvej, ligesom 4A i dag.
      MVH Dorthe, sekretariatet

      Svar
  4. Britta
    Britta siger:

    Så vi får linie 10 tilbage til Vigerslev alle fremfor 1a. Og får dermed dårligere forbindelse og færre busser på Vigerslev alle strækningen. Det giver ikke mening
    1a fungerer fantastisk og man kommer hurtigt og ofte ind til centrum
    Det kan da kun blive forringet med denne plan. Eller kommer 10 eren til at køre lige så tit som 1a ??? Næppe??

    Svar
    • Dorthe dse@okf.kk.dk
      Dorthe dse@okf.kk.dk siger:

      På Vigerslev Allé vil linje 10 køre til krydset ved Vigerslevvej og derefter dreje. Den vil køre 5 gange i timen i myldretiden, 4 gange i timen resten af dagen og 3 gange i timen om aftenen. Linje 23 vil køre ad Vigerslev Allé til Retortvej og videre af Kulbanevej. Den vil køre 2 gange timen. Linje 133 vil køre ad Vigerslev Allé til Retortvej og videre til Folehaven. Den vil køre 2 gange i timen.
      MVH Dorthe, sekretariatet

      Svar
      • Thomas Dinsen
        Thomas Dinsen siger:

        Kære Dorthe. Kan du så sikre at os der har barnevogn med i bussen, kan komme med den første 10´er der kommer? Det er rigtig tit at man først får plads til sin barnevogn efter 3 x 1A er kørt forbi fyldt med barnevogne. Regnstykket betyder at vi på en dårlig dag skal vente op til 60 minutter en søndag formiddag hvor alle skal ud og lufte deres børn.
        Jeg går ud fra at jeres politik går på at vi skal have bilerne ud af byen, så jeg er rigtig spændt på hvad dit svar bliver!

        Svar
        • Dorthe dse@okf.kk.dk
          Dorthe dse@okf.kk.dk siger:

          Kære Thomas. Nu er det jo ikke lokaludvalget der vælger at ændre på busnettet. Det er Movia, der foreslår omlægninger i forbindelse med åbningen af Metro Cityringen. Valby Lokaludvalg laver i samarbejde med Movia og Københavns Kommunes Økonomiforvaltning et borgermøde og offentlighed om projektet og udarbejder derefter et høringssvar, der indsendes via Københavns Kommunes Økonomiforvaltning. Bemærkninger her og på borgermødet tages med i behandlingen af høringssvaret. MVH Dorthe

          Svar
  5. Jette Lykkegaard
    Jette Lykkegaard siger:

    Hvordan kan lokal udvalget pointere at betjeningen på Vigerslev som udgangs punkt ikke skal forringes, og hvordan forklares det så at linie 10 kun køre hver 12 min i myldretiden hvert 15 min i dagtimerne og hver 20 min om aftenen.. Det er mindre end linie 1a køre i dag. Der er i forvejen fyldte og forsinkede busser, da ruten over kgs Nytorv forsinker busserne og dette afhjælpes ofte ved at man kan vente på den næste bus. Denne mulighed forsvinder også hvis man skal vente op til 20 min. Der bør tages hensyn til at det er den eneste form for transport der er langs Vigerslev allé/ Vigerslev vej. Dette bør simpelthen gøres bedre for alle der i dag benytter 1A.

    Svar
    • Dorthe dse@okf.kk.dk
      Dorthe dse@okf.kk.dk siger:

      Forslaget er sendt ud af Københavns Kommune og Movia. Lokaludvalget skal aflevere høringssvar og vil se på jeres bemærkninger med behandlingen. Et af opmærksomhedspunkterne er netop betjeningen af Vigerslev Allé.
      MVH Dorthe

      Svar
  6. Kit Støchkel
    Kit Støchkel siger:

    Wow det bliver skidt på Folehaven.
    133 køre så sjældent at det næsten ikke giver mening og ingen åbenlys forbindelse til en Metro station, før Kgs. Nytorv. Medmindre resten af ruten også omlægges.
    Godt man har en bil og en god cykel.

    Svar
    • Dorthe dse@okf.kk.dk
      Dorthe dse@okf.kk.dk siger:

      Linje 1a vil i forslaget også køre ad Folehaven med forbindelse bl.a. til Ny Ellebjerg Station, Carlsberg Station og Metro på Enghave Plads. MVH Dorthe

      Svar
  7. Thomas Dinsen
    Thomas Dinsen siger:

    Ikke at vi får lov at beholde 1A, men vi kommer til at kæmpe for en 10A med betydelig mere end 5 afgange i timen!
    Vi ses på Skt. Annæ 23. januar kl. 19, så vi kan få svar på hvordan det kan være man vælger at forringe vores adgang til offentlige trafik i Valby.
    Vi har oprettet en FB side ´Bevar 1A´ der har til formål at fylde Skt Annæ med konstruktive spørgsmål.
    Vi ses d. 23. januar
    https://www.facebook.com/groups/180278462720422/

    Svar
  8. Carsten Bell
    Carsten Bell siger:

    Ved man noget om, om det stykke af Vigerslev Allé, som ligger i Hvidovre Kommune, (fra Hvidovrevej til Vigerslev Allé), og som nu betjenes udelukkende af linje 1A, bliver erstattet af en anden linje? (jeg er klar over, at det ikke er Valby, men måske nogen havde hørt noget)

    Svar
  9. Marie
    Marie siger:

    Det er lidt svært at forstå, om der er nogen fordele ved det her for en valbyborger? Ikke mere 8A men et eller flere skift hvis man skal ud omkring Idrætsparken. Ikke mere 4A så man skal tage bilen hvis man skal til Fields. Og ikke mere 1A som er livlinen ind til byen.
    Vi der bor tæt på Valby station kan selvfølgelig tage S-toget, men de tre A-linjer bliver meget svære at undvære!

    Svar
  10. Charlotte H P
    Charlotte H P siger:

    Hej
    Det her ser rigtig skidt ud hvis man bor imellem Vigerslev alle st. og Vigerslevvej/Vigerslev Alle. På den strækning ligger der 10 børneinst. og forbindelse til 5 skoler og 2 plejehjem. Og her skal busdriften aftages i en sådan grad at der kun vil være bus 3-4 gange i timen? Det er ganske uforståeligt. Det ligner desværre et stykke rigtig dårligt skrivebordsarbejde. Det giver ingen mening at line 1a skal fratages den nuværende linieføring.

    Svar
  11. Pernille Olsen
    Pernille Olsen siger:

    Wow, har man set på hvordan os der bor i Valby i dag anvender de eksisterende ruter? Som fast bruger af linje 1A, 4A og 8A, kan jeg kun konstatere at disse ændringer bliver forringelser for mit vedkommende. Det synes jeg da stinker max

    Svar
  12. Anita Holst
    Anita Holst siger:

    Hvordan kan det være, at ændringerne (forringelserne) på linje 1A (og 4A og 8A) slet ikke er nævnt eksplicit i teksten?

    Og har nogen i kommunen tænkt konsekvenser for trafikken på Vigerslev Alle ind (mellem Vigerslevvej og Toftegårds Plads). Der er i forvejen ofte kø for biler og cykelstien er elendig (smal og hullet).

    Svar
      • Allan Bauer
        Allan Bauer siger:

        Det ændrer jo ikke ved, at ændringen burde have fremgået af oversigten. Det giver indtryk af, at det er noget, der forsøges listes igennem i erkendelse af, at det er en forkert beslutning.

        Kan den på nogen måde omgøres?

        Det er nemlig tåbeligt at omlægge 1A, så Vigerslev Alle bliver uden bus til og fra Centrum og i stedet lade den snegle sig af sted på den mega-trafikeret Folehave.

        Svar
        • Katrine Clausager Rich
          Katrine Clausager Rich siger:

          Hej Allan,

          I oversigten valgte vi at lægge vægt på de linjer, som vi er blevet bedt om at afgive høringssvar på i denne omgang – altså de lokale. De vedtagne ændringer af A-busserne fremgår af det høringsmateriale, som vi også henviser til samme indlæg. Det er muligt at der nu er behov for et yderligere indlæg, der beskriver ændringerne til A-busserne. Det ser vi lige på.

          Mvh Katrine, sekretariatet

          Svar
    • Katrine Clausager Rich
      Katrine Clausager Rich siger:

      Hej Kurt.

      Linje 1A kommer fortsat til at køre mellem Toftegårds Plads og Hvidovre Hospital.

      Katrine, sekretariatet

      Svar
  13. Henriette Simonsen
    Henriette Simonsen siger:

    Kommer der en natbus på Vigerslev Allé? Før 1A fik natdrift, havde vi 84N, men skal natbussen nu også spares væk?

    Svar
  14. Allan Bauer
    Allan Bauer siger:

    I skriver selv i forbindelse med beslutningen i november 2016 om omlægningen af 1A:

    ”De helt centrale livsnerver i Valbys busbetjening er linje 1A som på Vigerslev Alle forbinder store dele af Valby direkte med centrum, og linje 26, som tilsvarende forbinder Valby nord for jernbanen til Roskilde direkte til indre by.

    Det er helt afgørende og uomgængeligt, at der bliver sørget for, at disse strækninger stadig betjenes på et højt niveau, også hvis den betjening, der planlægges ikke har status af en A-bus. Det bliver derfor helt afgørende, hvad der i givet fald vil erstatte en A-bus, med hvilken frekvens den kører, og hvilke punkter i den øvrige by, den forbinder til.”

    Så mit spørgsmål lyder: hvad er der i den pågældende plan der opfylder målsætningen om, at ”disse strækninger stadig betjenes på et højt niveau, også hvis den betjening, der planlægges ikke har status af en A-bus”?

    Så vidt jeg kan se, sker der ikke andet, end at linjen fjernes og Vigerslev Alle efterlades helt uden bus til og fra Centrum!

    Svar
    • Dorthe dse@okf.kk.dk
      Dorthe dse@okf.kk.dk siger:

      Det er Movia og Københavns Kommunes Økonomiforvaltning, der har sendt Bynet 2019 i høring hos bl.a. lokaludvalgene. Valby Lokaludvalg har så valgt at holde borgermøde og være i dialog med borgerne via hjemmeside, facebook m.v. inden der afgives høringssvar. Ligesom ved høringen af det strategiske net lægger Valby Lokaludvalg vægt på, at Vigerslev Allé fortsat skal have god busbetjening. MVH Dorthe, sekretariatet

      Svar
  15. Anders And
    Anders And siger:

    borgere der skal til behandling på Hvidovre Hospital (dårlig gående etc.) skal skifte og medarbejdere ligeså

    Svar
  16. Inge
    Inge siger:

    Hvorfor ikke bare afvikle busser i København? Det vil have samme effekt men være billigere. Hvilke hensyn til kunderne har været styrende for disse forslag?

    Svar
  17. Inge
    Inge siger:

    Jeg glæder mig meget til 1 A kommer til at køre i Folehaven. Linie 10 har i mange år kun kørt 2 gange i timen om aftenen og 3 til 4 gange i timen i mylretiden, så beboerne på Vigerslev Alle får en meget bedre service end beboerne har p.t. i Folehaven

    Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at deltage her!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *