A-busser Bynet 19 Valby

Op og ned på omlægningen af A-busserne i Valby

Mange Valby-borgere ser med bekymring på de bebudede ændringer i Valbys busnet i forbindelse med åbningen af Metro-Cityringen. Især omlægningen af bus 1A’s rute har skabt meget debat. Vi har her samlet en oversigt over de ændringer i A-busserne, som Movia vedtog i 2017.

Lokaludvalget fik i januar Movias forslag til ændringer af det lokale busnet i høring. Det er dog ændringerne af det strategiske busnet, som Movia vedtog i 2017, der er løbet med opmærksomheden i den forbindelse. Det forslag behandlede lokaludvalget i 2016. Efter endt høring blev forslaget justeret, og ændringerne kan findes i sammen med forslagene til ændringer i de lokale buslinjer i høringsmaterialet Nyt Bynet i Valby:

Især linje 1A’s nye linjeføring har fået mange borgerne på banen.

Linje 1A ændrer rute gennem Valby, men betjener fortsat Hvidovre Hospital

I høringen om det strategiske busnet i 2016 foreslog Movia at ændre bus 1A, så den kørte ad Sjælør Boulevard og Ellebjergvej.

Dette forslag blev dog justeret efter høringen. I stedet for at køre ad Sjælør Boulevard og Ellebjergvej vedtog Movias bestyrelse, at føre 1A ad Vigerslev Allé mellem Toftegårds Plads og Enghavevej, og via Gl. Køge Landevej til og fra Folehaven. Movia forklarer, at ændringen skal sikre en bedre betjening af Ny Ellebjerg st., og sikre en forbindelse mellem Ny Ellebjerg station og Hvidovre Hospital.

Nyt bynet 1A Valby

Myldretid: 10 afgange/time. Dag: 8 afgange/time. Aften: 6 afgange/time. Nat: 2 afgange/time

På Vigerslev Allé mellem Vigerslevvej og Toftegårds Plads erstattes A-busbetjeningen af flere lokale buslinjer.

Linje 1A vil ikke længere forbinde Valby direkte med centrum af København, men vil i stedet køre udenom centrum via Rigshospitalet til Trianglen, og derfra til Hellerup. Man vil dog med 1A kunne fange Metro Cityringen ved Enghave Plads, og på den led komme til Indre By og mange andre steder, også om natten.

Linje 4A sendes ad Toftegårds Allé i stedet for Sjælør Boulevard

Linje 4A vil ikke længere være Valbys forbindelse til Sydhavnen. I stedet vil linje 4A køre ad Søndre Fasanvej, Toftegårds Allé og Gammel Køge Landevej. På Sjælør Boulevard overtages betjeningen af linje 18.

Nyt bynet 4A Valby

Myldretid: 12 afgange/time. Dag: 8 afgange/time. Aften: 6 afgange/time. Nat: 2 afgange/time

Den nye linje 7A giver forbindelse til Sydhavnen

Linje 7A er en ny linje, der vil køre ad Roskildevej i den nordlige del af Valby. Mod vest erstatter linje 7A den eksisterende linje 6A mod Rødovre. I modsat retning vil linje 7A køre via Frederiksberg Allé St. og videre mod Hovedbanegården, og derfra over Enghave Brygge, Sluseholmen og Teglholmen mod Ny Ellebjerg St.

Nyt bynet 7A Valby

Myldretid: 9 afgange/time. Dag: 8 afgange/time. Aften: 6 afgange/time. Nat: 2 afgange/time

Linjen skaber forbindelse til Cityringen, S-tog og InterCity/regionaltog ved Hovedbanegården.

Linje 9A kører i Valbys periferi

Linje 9A kører fra Valbyparken mod Frederiksberg, Vanløse, Rødovre og Glostrup og giver forbindelse fra Sydhavnen til det store byudviklingsområde ved Carlsberg St., hvor der er mange studiepladser.

Nyt bynet 9A Valby

Myldretid: 8 afgange/time. Dag: 8 afgange/time. Aften: 6 afgange/time. Nat: 2 afgange/time

Stor utilfredshed med 1A’s nye linjeføring

Lokaludvalget har modtaget mange henvendelser fra borgere, der er bekymrede og utilfredse med de bebudede ændringer til især linje 1A’s nye linjeføring. Utilfredsheden kom også til udtryk, da vi sammen med Kgs. Enghave lokaludvalg holdt borgermøde om Bynet ’19 den 23. januar på Skt. Annæ Gymnasium:

Omkring 140 borgere var mødt op, og deltagerne fra Valby var især kritiske overfor:

  • At frekvensen af linje 26, som er Valbys direkte forbindelse til indre København, bliver sat ned
  • At linje 1A ikke længere forbinder Valby med indre København
  • At Valby dermed mister sin natlige forbindelse til indre København
  • At de mange skoler og fritidsinstitutioner langs Vigerslev Allé vil opleve nedsat frekvens, når linje 1A erstattes af linje 10

En gruppe borgere har iværksat en Facebookside for at forsøge at ændre Movias beslutning om omlægningen af linje 1A:

Lokaludvalget afleverer høringssvar i februar

Lokaludvalget skal behandle høringen og vedtage et høringssvar på udvalgets ordinære møde den 13. februar.

Udkast til høringssvaret vil være tilgængeligt på dagsordenen for mødet, og kan findes på Københavns Kommunes hjemmeside fra fredag den 9. februar:

Derefter skal Økonomiforvaltningen vurdere, om forslaget til lokalt busnet skal justeres. Det samlede busnet vil derefter blive indstillet til Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen, der skal behandle sagen i april. Ændringerne træder først i kraft i 2019.

Hvis du har kommentarer til lokaludvalgets behandling af sagen, kan du møde op til lokaludvalgets møde tirsdag den 13. februar kl. 18.30 til dagsordenspunktet Borgernes Tid. Det er på 5. sal i Valby Kulturhus. Meld gerne din ankomst i forvejen til sekretariatet:

6 svar
  1. Charlotte Holm Larsen
    Charlotte Holm Larsen siger:

    Vil det sige, oveni SKANDALEN MED 1A’ planlagte om- og ødelægning, at ej heller Sjælør Boulevard bliver i betjent af en A-bus i fremtiden? Men derimod kun med en linje 18, som kører med laaange intervaller imellem…???
    Hvis det er korrekt forstået, så blev det da lige væsentligt mindre attraktivt for min datter at ansøge om plads på KG!
    Mvh
    Charlotte Holm Larsen
    P.S. Jeg skriver et nærmere klagebrev til lokaludvalget på det angivne link.

    Svar
    • Dorthe dse@okf.kk.dk
      Dorthe dse@okf.kk.dk siger:

      hej Charlotte. Linje 18 vil, ifølge forslaget, på Sjælør Boulevard have 12 afgange/timen, resten af dagen 9 gange/timen og om aftenen 3 gange i timen. Det er et af lokaludvalgets opmærksomhedspunkter, at der il være lav frekvens om aftenen og ingen natbetjening. MVH Dorthe, Sekretariatet

      Svar
  2. Pia Svendsen
    Pia Svendsen siger:

    Linie 1A er en perfekt bus på den nuværende rute for mange af os i Valby, men måske mest for beboerne i boligerne for blinde og svagtseende på begge sider af Vigerslev Alle. De kan komme direkte ind til byen uden skift. Det synes jeg må ed ind i vurderingen af omlæggelsen.

    Svar
  3. Kirsten Henriksen
    Kirsten Henriksen siger:

    Det bør bemærkes, at ved omlægningen af 6A – erstatning med 7A -mister vi (specielt i Ålholmkvarteret) vores direkte forbindelse til Rigshospitalet.
    Mvh.
    Kirsten Henriksen

    Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at deltage her!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *