Omlæggelse af det strategiske busnet
Lokaludvalget har netop afgivet høringssvar til et forslag til en omlægning af busnettet når Metro-Cityringen åbner. De foreslåede ændringer omhandler A-busserne i Valby.
Udkastet fra Movia til en ny strategisk linjeføring af busserne lægger op til at omlægge linje 1A, 6A og 8A, oprette en ny linje 7A (arbejdstitel) og nedlægge linje 4A som selvstændigt linjenr.
Høringen har været behandlet i By- og Trafikudvalget, og her sidder en hel del kloge trafik-hoveder. Lokaludvalgets svar på høringen er derfor meget detaljeret og omfattende. Her er hvad de havde at sige om de foreslåede ændringer til Valbys buslinjer:
Valby skal ikke opleve markante forringelser
Det vil opleves som store forandringer, når A-buslinjer omlægges eller fjernes, og det er afgørende, at der fra Movias og Københavns Kommunes side arbejdes med åbenhed og et højt kommunikationsniveau, så borgerne bliver informeret om, hvordan deres fremtidige rejsemuligheder vil se ud.
Valby er ikke direkte berørt af metro-cityring i den forstand, at den ikke betjener Valby. Derfor er det helt afgørende, at borgerne ikke oplever en markant forringelse af bydelens busbetjening med den begrundelse, at andre dele af byen nu får metro.
De helt centrale livsnerver i Valbys busbetjening er linje 1A som på Vigerslev Alle forbinder store dele af Valby direkte med centrum, og linje 26, som tilsvarende forbinder Valby nord for jernbanen til Roskilde direkte til indre by.
Det er helt afgørende og uomgængeligt, at der bliver sørget for, at disse strækninger stadig betjenes på et højt niveau, også hvis den betjening, der planlægges ikke har status af en A-bus. Det bliver derfor helt afgørende, hvad der i givet fald vil erstatte en A-bus, med hvilken frekvens den kører, og hvilke punkter i den øvrige by, den forbinder til.
Omkring linje 4A
Linje 4A er i dag en vigtig buslinje, der løser kapacitetsproblemer på tværs og aflaster metroen. Den skaber en forbindelse, hvor der ellers skal køres via centrum.
For betjeningen af Sjælør Boulevard er denne linjeføring yderst relevant, idet de to stop, der har mange passagerer, er gymnasierne og Sjælør St. Til gymnasierne kommer hovedparten ikke fra nærområdet, men fra Nørrebro, Frederiksberg eller Valby St. Brugerne her vil opleve det som en forringelse, at det ikke længere er en forbindelse på tværs af byen, der betjener strækningen som A-bus.
Omkring linje 1A
Den foreslåede linjeføring af linje 1A er fra Hvidovre Hospital ad Folehaven, Ellebjergvej, Sjælør Boulevard og Vigerslev Alle hvorefter der fra Vesterbro køres på tværs ad Enghavevej over Frederiksberg til Østerbro.
Lokaludvalget forstår at argumentet er at binde knudepunkterne Hvidovre Hospital, Ny Ellebjerg Station og Carlsberg Station sammen samt at betjene Sjælør Boulevard med A-bus for at betjene gymnasierne og Sjælør St.
Vi vil opfordre til at man overvejer, om det er den rigtige løsning på det, man ønsker at opnå. Ny Ellebjerg st. er tænkt som et knudepunkt, men stationens udformning opfylder endnu ikke ambitionen. Derudover er det netop vedtaget at ændre placeringen af den kommende metro på stationen, og det bør også have indflydelse på busbetjeningen til stationen.
Omkring linje 8A
Linje 8A er i høj grad blevet til for at betjene borgerne i Valby, hvor det især har resulteret i et markant løft af betjeningen af det sydlige Valby. Linjen har været et stærkt ønske fra borgerne og fra Lokaludvalget, som har arbejdet stærkt for dens realisering. At linjen får en anden linjeføring på tværs af Frederiksberg vil ikke ændre ved, at det er en utrolig vigtig strategisk buslinje for bydelen.
Omkring linje 6A, fremover 9A
Linje 6A har betydning for den yderste del af Valby (Ålholmkvarteret) og at den opretholdes under et nyt navn er væsentligt for området. Opretholdelsen af denne linje som A-bus reducerer ikke behovet for en betjening på linje 26, som mindst opretholder det nuværende niveau. Denne linje er livsnerven i den gamle del af Valby.
Skriv en kommentar
Vil du deltage i diskussionen?Du er velkommen til at deltage her!