Nu indføres der lavere fartgrænse i Valby

Politiet har godkendt de nye fartgrænser for Valby og Vanløse, hvor der i fremtiden skal tages 10 km/t af farten. Arbejdet med at etablere de nye zoner går efter planen i gang i starten af maj.

Arbejdet går ud på at sætte nye, røde zoneskilte op med 40 km/t og tilpasse eksisterende skiltning til de nye fartgrænser. De blå 30 km/t-skilte, der allerede står mange steder i Valby, bliver stående som i dag og gælder derfor fortsat.

Forvaltningen forventer at arbejdet med skiltningen tager 1-2 måneder, og de melder snarest ud med en dato for, hvornår fartgrænserne træder i kraft.

 

Kortet viser de nye 40 km-zoner, som er på vej i Valby. Kortet viser også, hvad farten er planlagt til at blive på de veje, der ligger uden for zonerne.

De nye fartgrænser i Valby og Vanløse er del af en generel sænkning af hastigheden på 10 km/t – læs mere om projektet på Københavns Kommunes hjemmeside, hvor du også finder et interaktivt kort over i de nye fartgrænser i hele København:

Nye røde skilte i Valby

De nye røde fartskilte angiver max. tilladt hastighed, mens de eksisterende blå fartskilte angiver max. anbefalet hastighed.

De steder, hvor der inde i de nye, røde 40 km-zoner står blå 30 km-skilte gælder altså følgende:

Det er tilladt at køre max. 40 km/t, men det anbefales at køre max. 30 km/t.

København i front med lavere fart

De nye fartgrænser er besluttet af Borgerrepræsentationen i juni 2022.

Formålet er, at færre skal køre i bil i København, og dem, der gør, skal køre 10 km/t langsommere. Argumentet er, at lavere fart betyder færre alvorlige trafikulykker, især for cyklende og gående.

Lavere fart skal desuden anspore flere til at vælge bilen fra og skifte til grønnere transportformer som cykel, gang og kollektiv transport. Det skal sammen med andre tiltag som flere dele- og elbilpladser reducere udledningen af CO2 i København, mindske trafikstøj og forurening og derigennem gavne både københavnernes nærmiljø og klimaet.

Fartgrænsen bliver sat ned til 40 km/t på de fleste veje, og til 30 km/t i Indre By og de indre brokvarterer. De nye fartgrænser bliver indført løbende fra foråret 2023 til slutningen af 2025.

Fuldførelsen af den samlede plan afventer dog stadig politiets accept.

Læs mere om projektet her:

5 svar
  1. Jon Mortensen
    Jon Mortensen siger:

    Det er et politisk stunt af værste skuffe:
    1) Det er ikke farten i byen, der skaber ulykker, men typisk højresving og manglende kendskab til færdselsreglerne for alle slags trafikanter.
    2) Lavere fart giver mere forurening
    3) Koncentrationen på omgivelserne forringes til fordel for at holde øje med farten på speedometeret.
    4) Kommunen negligerer udsagn fra eksperter som f. eks. FDM.

    Svar
  2. Ole Heilmann
    Ole Heilmann siger:

    Dette initiativ er nok en af de største fejlbeslutninger der er sket i nyere tid på trafikområdet. Beslutningen tjener primært det formål at Staten får en masse ekstra penge ind for fartbøder. Der er rigtig mange vejstrækninger hvor det er næsten umuligt at holde farten nede på 40 km i timen.
    Trafiksikkerhedsmæssigt vil det formentlig ikke medføre nogen som helst forbedringer. De ulykker der sker på grund af fart skyldes ikke dem der overholder de nuværende fartbegrænsninger, men typisk dem der ikke gør det.
    Dertil kommer den øgede forurening der opstår ved kørsel i lavere gear.

    Svar
  3. Clara Josephine Nyrop Ludvigsen
    Clara Josephine Nyrop Ludvigsen siger:

    Hvis farten skulle sættes ned med 10km i timen, hvorfor er den så blevet op fra 30 til 40 foran skolen på Trekronergade i Valby?
    Mvh.

    Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at deltage her!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *