Ideer på bordet om Valbys fremtid

Imens de fleste hyggede sig på Valby Langgade, gav en række borgere tre kvarter af deres kulturdage til at give input til Bydelsplan 2017 på lokaludvalgets bydelslaboratorier.

Til april 2017 skal lokaludvalget aflevere en ny bydelsplan til politikerne på Københavns Rådhus. Planen skal indeholde visioner for Valbys udvikling, og en række konkrete projekter, som Valbys borgere ønsker sig for at gøre bydelen endnu bedre.

Derfor brugte lokaludvalget kulturdagene på at høre Valbys borgere om, hvad der er vigtigst for dem, på tre bydelslaboratorier på Valby Bibliotek. De tre laboratorier var bygget op omkring temaer fra den kommende bydelsplan: Tryghed, Et Helt Valby og Miljø.

Arbejdet fortsætter

Der er rigtig meget at arbejde videre med og ikke alle forslag kan komme med i en bydelsplan. Lokaludvalget arbejder videre med forslagene i løbet af efteråret, og vil fortsat inddrage borgere i processen.

I løbet af vinteren 2017 vil lokaludvalget arbejde videre med at få konkretiseret og kvalificeret nogle af idéerne yderligere, blandt andet med hjælp fra specialister og eksperter både i og udenfor kommunen, så de forslag og idéer der kommer med i den endelige bydelsplan er bedst muligt belyst.

Skriv dig op til lokaludvalgets nyhedsbrev, så får du direkte besked når vi har brug for dit input:

Følg også med på Facebook, hvor vi holder dig opdateret om bydelens udvikling og aktuelle sager:

Input fra laboratorierne:

Tryghed

Det første laboratorium handlede om tryghed og sikre skoleveje, og de 10 fremmødte deltagere havde mange gode observationer og ønsker med. Blandt forslagene var:

  • Fartregulering på Vigerslevvej, som er stærkt trafikeret. Og plads til at sætte børn af ved den gamle brandstation, så børnene kan komme under tunnellen
  • Omlægning af busruten på Fengersvej, som også er en stærkt trafikeret skolevej
  • Chikaner ved Vigerslev Allé Skole og Hansted Skole. Der mangler også lys på vej ned i og op af gangtunnellen
  • Gode udendørsfaciliteter og aktiviteter for store børn/unge i Vigerslevparken
  • Bedre belysning på parkeringspladsen bag Spinderiet, som også er skolevej
  • Forbedring af krydset Trekronergade /Carl Jakobsensvej – der er dårligt udsyn og ikke nogen fodgængerovergang.
  • Belysning ude omkring Frem/Fremad Valby. Der er mange indbrud og små knægte der bliver overfaldet
  • Ny fodgængerovergang ved Høffdingsvej/Ramsingsvej
  • Cykelstier på Valby Langgade
  • Trafikdæmpning af Blankavej, som er meget problematisk trafikmæssigt – der bliver kørt stærkt
  • Mere belysning af Gåsebækstien, som stadig er meget mørk og utryg

Et Helt Valby 

Da det gjaldt kulturen, det sociale og (andre) trafikspørgsmål havde deltagerne på laboratoriet om Et Helt Valby blandt andet følgende overvejelser:

  • En socialøkonomisk drevet café i Folehaven – som kunne lave god Caffe Latte.
  • Bedre cykelfremkommelighed til Valbyparken – bedre skiltning
  • Tryghedsløft ved Langgade Station – der er generel uhensigtsmæssig opførsel og uhygiejnisk omkring stationen.
  • Byggeri der opfordrer til fællesskab, på tværs af familieformer, gerne omkring Grønttorvet
  • Anderledes parkering på Valbygårdsvej – det fungerer ikke nu
  • Bibliotek på Toftegårds Plads – gerne med grøn byhave i tilknytning. Toftegårds Plads er det naturlige centrum i Valby, så det er dér et bibliotek/kulturhus bør ligge. Kantbebyggelse rundt om Toftegårds Plads og så kultur, have mm. i midten
  • Stoptryk ved Vigerslev Allé og andre steder ved fodgængerovergange
  • Hastighedsbegrænsning og trafikregulering ved Valbyparken

Miljø

Miljølaboratoriet arbejdede særligt med, hvordan Københavns Kommunes allerede vedtagne træpolitik kan udfoldes i Valby, og hvor vi kan få mere begrønning. Der var særligt fokus på oprydning og begrønning langs banestrækningerne og langs med Folehaven, men også Grønttorvet og området omkring Silvan og Ny Ellebjerg Station tiltrak sig opmærksomhed.

 

1 svar
  1. Bjørn Bune
    Bjørn Bune siger:

    Forbedring af krydset Trekronergade /Carl Jakobsensvej – der er dårligt udsyn og ikke nogen fodgængerovergang.
    Ovenstående har jeg af to omgange nævnt i mail til Morten Kabell, men han har været komplet afvisende overfor mine argumenter. I det hele taget er trafikken på Trekronergade og Carl Jacobsens Vej tiltaget kraftigt, siden vi flyttede ind i 2010. Trafikken vil fortsætte med at tiltage, der bygges rigtigt meget i Ny Ellebjerg området, ydermere vil Grønttorvet også betyder en væsentlig forøgelse.
    Jeg synes, at det er uambitiøst af Københavns Kommune, at hverken trafikken eller ordentlige legepladser/frirum er tænkt ordentlig ind i planerne for Ny Ellebjerg.
    I det hele taget, så synes jeg, at Valby bliver kraftigt nedprioriteret i forhold til resten af Københavns Kommune i forhold til frirum og forbedringer for cyklister. Jeg er helt uforstående overfor, at der endnu ikke er etableret badestrand i Valbyparken.
    Det mærkes klart, at der ikke er nogle folkevalgte i Københavns Kommune, som bor i Valby.
    Jeg gad også godt vide, om det nye kæmpe Bauhause lige foran Valby Parken skal overholde alle de grønne regler, som en ny Ikea ved Dybbølsbro skulle overholder.

    Jeg synes, at det er uambisøst af Københavns Kommune, at hverken traffikken eller ordentlige legepladser/frirum er tænkt ordentlig ind i planerne for Ny Ellebjerg.

    Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at deltage her!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *