Holbækmotorvejen lukkes når Folehavebroen løftes på plads
Natten mellem den 14. og 15. december bliver det 32 meter lange brofag til den nye Folehavebro løftet på plads i ét stykke af to kraner. Motorvejen lukkes i 13 timer – og tilskuere til løftet er velkomne.
Brofaget er 32 meter langt og vejer 45 ton. Selve løftet skal udføres med stor præcision og skal monteres på de 13 timer, hvor motorvejen er lukket.
En tryg overgang over Folehaven ved Holbækmotorvejen
Når Folehavebroen står færdig til foråret, bliver det en ny indgang til København for de cyklister, som kommer til byen sydfra.
I forbindelse med broen bliver der også etableret en dobbeltrettet cykelsti og fodgængersti mellem Vigerslevvej og Sønderkær. Dermed får både cyklister og fodgængere en tryggere overgang over Folehaven, når hele anlægsprojektet er færdigt.
Et løft, der kræver milimeterpræcision
Folehavebroen opføres som en stålbro, bestående af syv elementer, der monteres etapevis på allerede etablerede betonfundamenter. Montagen af stålelementerne er begyndt i starten af december.
Nu skal den del af broen, det spænder frit over motorvejen, monteres ved hjælp af to kraner, som skal løfte det store brofag på plads.
Etableringen kræver millimeterpræcision og skal udføres i tidsrummet fra kl. 21 lørdag aften til kl. 10 søndag morgen den 14-15. december.
Kommunen har i samråd med Vejdirektoratet valgt at afspærre vejen totalt i hele tidsrummet, selv om lukningen får trafikale konsekvenser. Alternativt ville man være nødt til at holde flere vejbaner afspærrede over mange dage, hvilket ville give endnu større problemer.
Tilskuere til det spektakulære løft er velkomne
Forvaltningen har arrangereret med entreprenøren, at interesserede tilskuere gerne må møde op, hvis de vil se, når det 32 meter lange og 45 ton tunge brofag bliver løftet på plads.
Vejen bliver afspærret og kranerne kørt i stilling fra kl. 21 lørdag aften. Forventningen er, at selve løftet vil finde sted imellem kl. 22 og 23.
Tilskuere kan møde op ved arbejdsskurene i krydset Vigerslevvej/Folehaven. Her opsættes en sikkerhedsafspærring, så man ikke kan komme til at forstyrre entreprenøren.
Broen har været på vej siden 2012
Idéen om en bro over Folehaven ved Holbækmotorvejen så dagens lys da vi skrev bydelsplan i 2012.
Den opstod hos daværende næstformand, nuværende formand for lokaludvalget Michael Fjeldsøe, der så, at de ændrede terrænforhold på Lerknolden som overdækningen af Ringstedbanen medførte, var en oplagt rampe for en cykel- og gang bro, der kunne binde Vigerslevparken sammen.
Den idé greb Københavns Kommune, og i 2012 blev der afsat penge til broen på kommunens budget.
Fakta om Folehavebroen
- Cykel- og gangbroen bliver 5,5 meter bred og 137 meter lang med et frit spænd over Folehaven på 42 meter, bestående af det 32 meter lange brofag (der løftes på plads den 14-15. december) mellemde tilstødende brofag, som i hver side går fem meter ud over understøtningen
- Folehavebroen har et anlægsbudget på 42 mio. kroner. Københavns Kommune er bygherre, Cowi er ingeniør, Dissing + Weitling er arkitekter, Landskabsarkitekter er Kragh & Berglund. Hovedentreprenør er Bladt Industries
- Folehavebroen forventes at stå færdig i første kvartal 2020, hvor den vil blive officielt indviet. I det tidlige forår færdiggøres den dobbeltrettede cykelsti fra Sønderkær til krydset Folehaven/Vigerslevvej, ligesom de omkringliggende parkarealer færdiggøres med græs og plantning af 72 træer
- Når brofaget skal løftes på plads den 14-15. december, bliver Holbækmotorvejen og Folehaven afspærret for trafik i 13 timer
Vil du se flere nyheder som denne? Skriv dig op til vores nyhedsbrev lige her, og få nyheder om Valby to gange om måneden:
Spørgsmålet er så om de nuværende cykelstier og fortorv nedlægges, så trafikken kan glide lidt nemmere.