Valby Langgade cykelfremkommelighed beslutning nyhed

Forslaget til bedre cykelfremkommelighed på Valby Langgade er vedtaget

Mandag aften vedtog Teknik- og Miljøudvalget renoveringen af Valby Langgade fra Gammel Jernbanevej til Annexstræde, der skal gøre strækningen tryggere for cyklister.

Det var det fremlagt dispositionsforslag, som politikerne valgte at vedtage.

Den vedtagne løsning indebærer, at:

  • Der kommer cykelstier i begge sider af Valby Langgade fra Gammel Jernbanevej til Sdr. Fasanvej og igen fra Skolegade til Annexstræde
  • Landsbystrækningen derimellem friholdes for cykelstier for at bevare gadens unikke landsbykarakter
  • Der laves fartdæmpende tiltag mellem Sdr. Fasanvej og Annexstræde
  • Der nedlægges 42 parkeringspladser på strækningen Gl. Jernbanevej – Annexstræde, som der ikke findes ikke erstatningspladser for.

Løsningen gør det muligt at bevare alle gadens busstoppesteder, hvilket var et stort ønske både fra os, Movia og Valbys borgere.

Se beslutningen på referatet fra Teknik- og Miljøudvalgets møde her:

Inddrag også Tingstedet og nedsæt hastigheden til 30 km/t.

Vi bakker op om den vedtagne løsning, der rigtig fint afspejler de input, der er kommet ind i løbet af inddragelsen.

Vi opfordrer politikerne til at arbejde videre med to ting:

  • At nedsætte hastigheden til 30 km/t på strækningen Toftegårds Allé –Annexstræde, og på længere sigt at omdanne gaden til cykelgade, hvis trafikmængden som følge af projektet ændres
  • At skaffe yderligere midler på budget ’24 til at transformere vejstykket foran Valby Tingsted (anslået 1.5 millioner kroner)

Politikerne i Teknik- og Miljøudvalget blev orienteret om begge ønsker i forbindelse med vedtagelsen, og der var klar politisk opbakning.

Partierne viste opbakningen i form af følgende såkaldt protokolbemærkninger til forslaget:

Partierne vil arbejde for, at hastigheden på Valby Langgade nedsættes til 30 km/t, som der er lokalt ønske om.” – Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet:

Partierne ønsker, at der arbejdes videre med at imødekomme det store lokale ønske om, at der også foretages ændringer på strækningen ved Valby Tingsted.” – Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet

Det Konservative Folkeparti stemte som eneste part imod omlægningen, og afgav følgende protokolbemærkning:

Der er mange gode elementer i det fremlagte forslag, men adgangen til parkeringspladser er en nødvendighed for beboere, såvel som erhvervsliv, derfor kan det Konservative Folkeparti ikke støtte projektet i sin nuværende udformning, på trods af de gode takter i forhold til trafiksikkerheden, som vi støtter.”

Vi vil nu arbejde videre på, at der afsættes midler på Budget ’24, der forhandles på rådhuset til efteråret. Afsættes pengene her, kan det nemlig anlægges sammen med resten af projektet.

Resultatet af en grundig inddragelse

Løsningen er lavet på baggrund af en omfattende samlede københavnerinddragelse samt en trafikal analyse af bl.a. trafikmængderne i gaden.

Her var tre forskellige forslag til omlægningen til afstemning og kommentering. Den løsning, der blev indstillet til politikerne, var sammensat af de bedste elementer fra løsning 2 og løsning 3, og der er dermed tale om en fjerde løsning.

Hvis alt går efter planen starter anlægsarbejdet i februar 2024, og den nye Valby Langgade vil stå klar i slutningen af 2024.

Vi holder dig opdateret om vejarbejdets begyndelse og hvordan det kommer til at forløbe mht. trafikafvikling mv.

Topfoto: Marck B. Permin 

2 svar
  1. Henrik Drasbeck
    Henrik Drasbeck siger:

    Vil så inderlig håbe at os der bor i “ smørhullet “ vil blive betænkt med en form for parkeringsgaranti når vi nu har tilladt os den luksus at have bil 🤔
    Mvh.
    Lisbet og Henrik Drasbeck
    Smedstræde 6
    2500 Valby

    Svar
  2. Torben Bachmann
    Torben Bachmann siger:

    Jeg hæfter mig ved at der i høringsoplægget blev nævnt at meget få erhvervsdrivende på Valby Langgade har deltaget. Er der ikke en overhængende risiko for at det går ud over dem når i foretager denne udrensning af parkeringspladser? Hvor skal deres kunder parkere?
    Hvordan har i tænkt jer at måle på om disse tiltag virker efter hensigten? i.e. om det bliver tryggere at cykle?

    Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at deltage her!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *