Høringssvar Nyt Bynet i Valby

Forringelser af busbetjeningen på Valby Langgade og på Vigerslev Allé er helt uacceptable

I 2019 åbner den nye Metro City ring i København, hvilket betyder omfattende omlægninger af busnettet. Lokaludvalget har netop indsendt høringssvar til omlægningen, og peger især på to helt uacceptable forringelser for Valbys borgere.

De to forringelser, som det er afgørende vigtigt at finde en løsning på, er den lavere frekvens af linje 26, og linje 10’s utilstrækkelige betjening af Vigerslev Allé.

Se hele høringssvaret her:

I udarbejdelsen af høringssvaret har lokaludvalget lyttet til de borgere, der mødte op til borgermøde den 23. januar, og til de mange henvendelser, vi har modtaget i høringsperioden. Vi har også modtaget over 1500 underskrifter fra borgere, der ønsker at bevare 1A’s nuværende rute.

Lokaludvalget er overvejende enige i den kritik, der er rejst. Høringssvaret fokuserer på at foreslå konkrete løsningsmuligheder på de gener, som den foreslåede omlægning vil have for Valbys borgere.

En ordentlig betjening af Vigerslev Allé

I høringen af det overordnede busnet i slutningen af 2016 var det foreslået, at linje 1A skulle føres ad Sjælør Boulevard, Ellebjergvej og Folehaven. Lokaludvalget finder, at det nuværende forslag, hvor linjen føres via Toftegårds Plads og Gl. Køge Landevej er bedre, fordi det opretholder Toftegårds Plads som trafikknudepunkt.

Nyt bynet 1A Valby

Det afgørende problem med den foreslåede omlægning af linje 1A er betjeningen af Vigerslev Allé fra Toftegårds Plads til Vigerslevvej. Her oplever borgerne et markant fald i betjeningen og har ingen alternativer.

I dag kører linje 1A med 12-13 afgange i timen om dagen, 6 om aftenen og 2 om natten. Dette foreslås erstattet af en linje 10, der kører 5 gange i timen i myldretiden, 4 gange resten af dagen og 3 gange i timen om aftenen.

Dette er et helt uacceptabelt niveau og en helt uacceptabel forringelse!

Af- og påstigningstallene på strækningen giver ikke noget belæg for, at der ikke er brug for betjening på A-bus-niveau. Strækningen betjener store boligområder, og uden betjening på A-bus niveau vil de blive hægtet af.

Løsningen kunne være en højere frekvens på linje 10

Der har været et markant og meget klart udtalt ønske fra borgere i området om at beholde A-bus-betjeningen på Vigerslev Allé. Det ville naturligvis være en løsning. Omvendt er borgerne i Folehaven glade for den forbedrede betjening, som den nye linjeføring giver.

Den klart foretrukne løsning, både fra lokaludvalgets og borgernes side, vil være at få en markant forbedret betjening af linje 10 fra Indre By og til Vigerslevvej, så der opnås A-bus-effekt på strækningen.

Nyt Bynet linje 10 Valby

Bevar frekvensen af Valby Langgades livsnerve: Linje 26

Linje 26 er livsnerven i det centrale og nordlige Valby, og den betjener borgere, der har ærinde i de mange butikker og funktioner, der er samlet her.

I dag kører denne linje med 6 busser i timen i dagtimerne og 3 busser i timen i aftentimerne. I Nyt Bynet 19 foreslås det at nedsætte frekvensen til 4 afgange i timen om dagen, og 3 om aftenen.

Nyt bynet linje 26 Valby

Linje 26 vil både fungere som fødelinje til metroen og fungere som en direkte buslinje til indre by, samtidig med at den binder Valby sammen på langs.

Det er derfor helt afgørende, at der fastholdes en frekvens på højde med i dag, så borgerne i dette område ikke oplever at blive hægtet af.

Yderligere overvejelser om busnettet

Lokaludvalgets høringssvar indeholder også overvejelser om:

  • Vigtigheden af at bevare linje 23, som er en vigtig linje for beboerne i Kulbanekvarteret
  • En mulig omlægning af linje 133, så den er med til at forstærke betjeningen på Vigerslev Allé
  • Betjeningen med linje 18 ved Valby Station og Sjælør Boulevard
  • Trafikknudepunkter, omstigningsforhold og fremkommelighed 
  • Fortsat behov for natbusbetjening på Vigerslev Allé

Læs hele Valby Lokaludvalgs høringssvare her:

Metroen kommer ikke til Valby – men Valbys borgere skal stadig rundt i byen

Lokaludvalget anerkender, at der nødvendigvis må ske ændringer i busnettet. Men der er ingen i Valby, der får et mindre behov for at kunne komme rundt i byen, fordi der kommer en metro. Folk skal stadig på arbejde, på indkøb og til andre aktiviteter i samme grad som tidligere.

Derfor er det vigtigt, at der findes en løsning på de strækninger, hvor der er lagt op til en markant forringelse af busbetjeningen.

Nu er det rådhuset, der skal overbevises

Lokaludvalget har lyttet, og indsendt sit høringssvar til Økonomiforvaltningen. Det er nu op til forvaltningen at vurdere de lokale forslag og ønsker til det lokale busnet, og indarbejde eventuelle ændringer i Movias forslag.

Derefter skal busnettet igennem politisk behandling i Økonomiudvalget og i Borgerrepræsentationen. Fra nu af er det altså politikerne på rådhuset, der skal overbevises om ikke at forringe Valbys centrale buslinjer:

Læs mere om Nyt Bynet 2019:

1 svar
  1. John breiner
    John breiner siger:

    Er det ik bare lokaludvalget der total. Har sovet i timen i gang i smedstræde. Toftegårds plads osv i burde have gjort noget ved dette med den massive udvidelse af al det nybyggeri jeg syntes i sovet i timen meget

    Svar

Skriv en kommentar

Vil du deltage i diskussionen?
Du er velkommen til at deltage her!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *