Nu begynder forberedelserne til metroen ved Ny Ellebjerg station
I midten af august går Metroselskabet i gang med at indrette byggeplads i området mellem Sukkertoppen Gymnasium og S-togsperronen på Ny Ellebjerg.
Det forberedende arbejde skal sikre, at anlæggelsen af den kommende underjordiske metrostation til Ny Ellebjerg kan starte i 2019. Fra 2017-2018 skal Metroselskabet blandt andet flytte S-togsperronen og lave tunnelpassager under de eksisterende spor. Selve metrobyggeriet vil vare fra 2019 og frem til 2023.
Metroselskabet arbejder under tidspres, for udgravning til stationen skal være færdig, inden Banedanmark skal åbne den nye ringstedbane i december 2018.
Nærmeste naboer kan forvente gener
De nærmeste naboer til byggeriet er blevet orienteret pr. brev. En del af forberedelserne vil foregå tæt på togsporene. Der vil derfor være perioder med natarbejde, da sporene ind imellem skal spærres.
Under det forberedende arbejde forventes cirka 20 dage med aften- og natarbejde samt to weekender. Disse forventes at finde sted i perioden fra september til november 2017, og naboer bliver løbende varslet om arbejdet.
Du kan følge med i arbejdet på www.m.dk/nyellebjerg:
Ny Ellebjergs problemer er stadig ikke løst
Lokaludvalget har længe kæmpet for, at metrostationen ved Ny Ellebjerg skulle bygges som en underjordisk station. Det var derfor en stor sejr, da der i slutningen af 2016 blev lavet en aftale mellem Metroselskabet, staten, København og Frederiksberg kommune om at grave stationen ned.
Læs mere om aftalen her:
Og imens den nedgravede station, som den er planlagt nu, giver bedre omstigningsmuligheder for passagerer, og sikrer, at metroen kan videreføres på et senere tidspunkt, løser den stadig ikke Ny Ellebjergs grundlæggende problemer.
Forbind alle perroner på Ny Ellebjerg med en dyb gangtunnel
Lokaludvalget fik i 2016 lavet en funktionsanalyse af stationen – en analyse af, hvordan Ny Ellebjerg kan blive et velfungerende trafikknudepunkt med forskellige placeringer af metrostationen. Analysen anbefaler, at der i forbindelse med en underjordisk metrostation anlægges en dyb gangtunnel, der forbinder alle perroner på Ny Ellebjerg. Lokaludvalget ser fortsat en samlet tunnel, der kan forbinde de mange togforbindelser på stationen, som en vigtig del af en samlet løsning for stationen.
Følg med i lokaludvalgets videre arbejde for at gøre Ny Ellebjerg til en sammenhængende station lige her:
Ville det ikke være dejligt hvis man rent faktisk kunne nå fra det ene til det andet tog?
Pt. skal man løbe for at nå E-linjen, eller rulle/falde ned af trapperne for at nå F-linjen. Altsammen i myldretiden.
Det er fucking åndssvagt.